Oparzenia należą do częstych urazów wśród dzieci. W zależności od sytuacji, okoliczności i stopnia oparzenia, podejmuje się zróżnicowane formy leczenia, które w kolejnych etapach powinno być zakończone rehabilitacją. Ale jak dokładnie powinna wyglądać rehabilitacja po oparzeniach wśród dzieci?
Oparzenia należą do urazów niezwykle bolesnych, a sam ból nie znika pod wpływem usunięcia elementu wywołującego uszkodzenie tkanek. Dodatkowo rany oparzeniowe wiążą się z bliznami i ciężkimi do gojenia się ranami. W zależności od stopnia oparzenia dochodzi do uszkodzeń i deformacji warstw skóry, mięśni lub ścięgien, co może prowadzić do zaburzeń ruchowych w postaci przykurczy.
Dlatego, aby umiejętnie zastosować działania rehabilitacyjne, należy z uwagą przestudiować przebieg uszkodzenia i jego nasilenie.
Wśród oparzeń wyróżniamy cztery stopnie nasilenia:
1. Pierwszy stopień jest raną powierzchowną, obejmującą głównie naskórek. Towarzyszy jej zaczerwienienie tkanek, pieczenie i lekki ból, który po kilku dniach ustępuje. Rana zazwyczaj ulega samowygojeniu oraz nie pozostawia śladów w postaci blizn, chyba że pacjent zmaga się z łuszczycą lub zaawansowanym AZS.
2. Drugi stopień oparzeń został podzielony na podkategorie a oraz b:
a. oparzenie dotyka warstwy naskórka i skóry właściwej. Pojawiają się pęcherze i obrzęk. W przypadku prawidłowego gojenia się ran mogą zostać niewielkie blizny.
b. oparzenie dotyka naskórka, skóry właściwej o zróżnicowanej głębokości, jednak nie występują pęcherze. Oparzeniu towarzyszy silny ból, mocno zaróżowiona rana, a okres gojenia zajmuje zazwyczaj około miesiąca. Ważne w tym wypadku jest niedopuszczenie do zainfekowania rany, gdyż uszkodzenia mogą się pogłębić do III stopnia obrażeń.
3. Trzeci stopień oznacza degradację powłok skóry oraz głębokich tkanek (tłuszczowej i podskórnej), naczyń krwionośnych oraz nerwów. Oparzenie przyjmuje kolor ciemnobrązowy lub czarny, niejednokrotnie usłane jest strupami. Ze względu na uszkodzenie receptorów bólowych sama rana nie odczuwa bólu, ale ucisk na jej okolice wywołuje bardzo silne dolegliwości bólowe.
4. Czwarty stopień to najgorsza postać oparzeń, która obejmuje zwęglenie i martwicę tkanek – głębokich warstw skóry, mięśni, ścięgien, kości i stawów. Urazy oparzenia mogą obejmować narządy wewnętrzne oraz skutkować zgonem pacjenta w zależności od procentowej wielkości poparzeń ciała.
Wyróżniamy oparzenia termiczne powstałe w wyniku kontaktu z ogniem lub gorącą cieczą, oparzenia elektryczne powstałe w następstwie przepływu elektryczności przez ciało, oparzenia chemiczne wynikające z kontaktu z substancjami chemicznymi o silnie żrącym działaniu, oparzenia radiacyjne wywołane na skutek ekspozycji na promieniowanie. Według statystyk do najczęstszych oparzeń wśród dzieci dochodzi w wyniku kontaktu z ogniem lub gorącymi płynami, rzadziej w wyniku kontaktu z substancją chemiczną lub elektrycznością, jednak wszystko zależy od okoliczności wypadku. Samo leczenie oparzeń może przyjmować różne formy, które wiążą się z uzupełnianiem płynów, białka, zwalczaniem zakażenia rany, a w skrajnych wypadkach z przeszczepami.
Oprócz leczenia oparzeń, niezbędne jest wprowadzenie jak najszybszej rehabilitacji. Jej forma oraz czas przystąpienia do całego procesu, uwarunkowane jest wiekiem dziecka, rodzajem i intensywnością oparzeń, a także ich rozległością. Ważne jest zatem, by rehabilitant podjął działania po dokładnej konsultacji z lekarzem i dobrał indywidualny mechanizm rekonwalescencji. Wśród głównych celów, które przyświecają rehabilitacji znajdują się:
Rehabilitacja w oparzeniach wymaga długotrwałych, regularnych działań, co nie zawsze jest łatwe dla małych pacjentów. Dodatkowo ból i inne dolegliwości powstałe na skutek oparzeń mogą zniechęcać do podjęcia aktywnej fizjoterapii. W związku z tym niezbędne jest zapewnienie dziecku komfortu emocjonalno-psychicznego, bezpiecznej strefy do ćwiczeń i odnalezienie czynnika motywacyjnego, który w każdym przypadku może być odmiennym elementem. Rehabilitant powinien wyróżniać się szczególną dozą cierpliwości i umiejętnością łatwego nawiązywania kontaktu z dzieckiem, pełniąc rolę fizjoterapeuty-towarzysza, dlatego najlepiej korzystać z pomocy terapeutów doświadczonych w pracy z dziećmi. Innym ważnym aspektem sfery psychologicznej jest zapewnienie dziecku wsparcia, w wypadku powstania obszernych blizn pooparzeniowych. Nie tylko wpływają one na estetykę wyglądu, ale też postrzeganie swojej osoby oraz sposób traktowania przez otoczenie. Środowisko dziecięce jest szczególnie wrażliwe i narażone na odrzucenie rówieśnicze z powodu blizn, dlatego wspomaganie odporności psychicznej, musi być elementem rehabilitacyjnym.
Dodatkowo istotną rolę odgrywa współpraca z rodzicami i wdrożenie ich w cały proces rehabilitacyjny. Dla ułatwienia można korzystać z gotowych opracowań specjalistycznych, które pomogą im uzupełniać wiedzę leczniczo-rehabilitacyjną. Fizjoterapia dzieci po oparzeniach stanowi dobre repozytorium informacyjne, gdyż zawiera przystępnie przedstawione wiadomości i sugestie, które mogą wdrożyć w środowisku domowym, a także dokładnie rozumieć plan rehabilitacji. Książka zawiera również przykładowe ćwiczenia, które po zatwierdzeniu rehabilitanta, rodzice z powodzeniem i łatwością mogą wykonywać z dzieckiem w domu.
Oprócz powyższych elementów wyróżniamy działania fizjoterapeutyczne wczesne tj. terapię ułożeniową, kinezyterapię i splinting. Dalsze działania skupiają się na niwelowaniu blizn i masażach.
Oprócz tego warto stosować opatrunki żelowe (z żelem silikonowym), który pobudza elastyczność miejsca bliznowatego, sprzyja jego rozciąganiu, wybiela, dzięki czemu staje się mniej widoczna. Widząc rozmaitą ilość czynników i możliwości rehabilitacyjnych w przypadku pacjentów pediatrycznych koniecznie jest opracowanie planu rehabilitacji, który będzie przynosił jak najlepsze efekty i nie będzie zbyt obciążający emocjonalnie dla dziecka, dzięki temu chętniej będzie współpracowało z rehabilitantem i rodzicami na każdym etapie procesu rekonwalescencji.
Bibliografia: