Złamana ręka u dziecka – prawidłowa rehabilitacja i skuteczne ćwiczenia

Złamana ręka u dziecka jest częstym urazem wśród najmłodszych pacjentów, jednak w odróżnieniu od dorosłych proces rehabilitacji powinien nie tylko uwzględniać jak najszybsze przywrócenie stanu sprawności kończyny, ale również zapobiegać innym powikłaniom m.in. zaburzeniom wzrostu kości. By do tego nie dopuścić, ważny jest dobór odpowiednich ćwiczeń. 

 

Złamana kończyna górna u dziecka

 

Kości dorosłego człowieka i kości dziecka nie mogą podlegać takim samym procedurom rehabilitacji. Wynika to z faktu, że kości dziecka nie są jeszcze w pełni uwapnione, a niektóre fragmenty stanowią elastyczne chrząstki. Dzięki temu, wśród pacjentów pediatrycznych bardzo rzadko dochodzi do poważnych złamań lub z przemieszczeniem. Ważna jest jednak szybka interwencja rehabilitacyjna, gdyż układ kostny dziecka podlega szybkiej regeneracji i gojeniu, a brak ćwiczeń może doprowadzić do zmniejszenia siły i mięśni masy, co utrudni prawidłowy rozwój i funkcjonowanie dziecka. Warto być świadomym różnic w strukturze kostnej pacjentów dziecięcych, gdyż to pozwoli na pełne zrozumienie znaczenia i przyjętej formy rehabilitacji. 

 

Mimo że złamanie ręki nie jest zazwyczaj trudne do zdiagnozowania, złamanie ręki u dziecka może być wątpliwe do określenia i wymagające dodatkowych badań, dlatego warto zwrócić uwagę na objawy mu towarzyszące. Należą do nich: 

 

  • Silny ból, który może promieniować na całą kończynę, a nie jedynie na obszar złamania. 
  • Trudność lub niemoc poruszania ręką.
  • Obrzęk w miejscu złamania.
  • Krwiak, który jest następstwem uszkodzenia przez kość naczyń  krwionośnych lub mięśni.  
  • Efekt trzeszczenia (dźwięk trzeszczenia) wynika z nadmiernego ocierania się o siebie uszkodzonych odłamów kostnych. 
  • Nadmierna tkliwość, wynikająca z uszkodzenia układu nerwowego. Dziecko może naprzemiennie czuć zróżnicowane napięcie i intensywność bólu. 

 

W przypadku złamania otwartego dochodzi do przerwania ciągłości tkanki i uszkodzenia powłok skórnych, czemu zazwyczaj towarzyszy obfite krwawienie oraz konieczność interwencji chirurgicznej. Pokrzepiające są jednak dane statystyczne, które potwierdzają, że złamanie ręki z przemieszczeniem u dziecka jest zjawiskiem rzadkim, a większość złamań nie wymaga operacji, a jedynie unieruchomienia, pozwalając na samoregenerację.     

 

Złamana ręka u dziecka – formy i miejsca złamań 

  • Złamanie bliższego końca kości ramiennej. Przyczyną złamania może być upadek z dużej wysokości i przy użyciu wysokiej energii. 
  • Złamanie obojczyka. Może wynikać z upadku całego ciała z dużą siłą. Zazwyczaj stosuje się pełną stabilizację w postaci opatrunku/ortezy stabilizującej bark. 
  • Złamanie nadłykciowe kości ramiennej. Przyczyną może być upadek na rękę lub silne uderzenie. 
  • Złamanie palców. Ta forma złamań należy do jednych z najczęstszych wśród dzieci, ponieważ palce składają się z bardzo delikatnych i kruchych kości (paliczków). Do złamań dochodzi pod wpływem przygniecenia lub silnego uderzenia. 
  • Złamanie nadgarstka. W tym przypadku może nastąpić złamanie kości księżycowatej lub łódeczkowatej, do których dochodzi podczas upadku na rękę.

 

Rehabilitacja po złamaniu ręki u dziecka

Podjęcie szybkiej rehabilitacji i ćwiczeń jest kluczowym czynnikiem powrotu do zdrowia. Brak ruchu kończyny w wyniku usztywnienia gipsem lub ortezy może prowadzić do przykurczów mięśniowych, a zbyt późna fizjoterapia pogłębi dolegliwości bólowe pacjenta oraz może wpłynąć na umiejętność regeneracji. Dodatkowo przepływ limfatyczny i krwionośny jest mocno utrudniony, co skutkuje opuchlizną i obrzękiem ręki. Po otrzymaniu opinii lekarskiej, w której specjalista orzeka zgodę dla pełnej rehabilitacji, należy niezwłocznie przystąpić do ćwiczeń z fizjoterapeutą. Rehabilitant określa indywidualne postępowanie rehabilitacyjne, uwzględniając wiek pacjenta, historię przebytych chorób, rodzaj przebytego złamania i leczenia, a także zastosowanej stabilizacji. Warto jednak nadmienić, że w przypadku dalszego usztywnienia/unieruchomienia ręki podejmowana powinna być wczesna rehabilitacja, podczas której należy uruchomić pompę mięśniową tj. wykonywać czynne ćwiczenia palców ręki oraz stawu ramiennego, ćwiczenia izomeryczne, ćwiczenia oddechowe oraz zastosowanie metody PNF. 

 

Metoda PNF (z ang. proprioceptive neuromuscular facilitation) ma za zadanie maksymalnie przyspieszyć regenerację i reakcję ze strony układu nerwowego. Stymuluje głównie receptory ruchu oraz pozycji ciała, angażuje elementy wspólne dla mięśni i układu nerwowego, wzbudza motywację u pacjenta do samodzielnych ćwiczeń w domu i podejmowania wysiłków fizjoterapeutycznych. Jest przydatna w całym procesie rehabilitacyjnym, dbając o stan fizyczny i psychiczny pacjenta.  

 

Po zdjęciu unieruchomienia należy zadbać o uelastycznienie i odżywienie mięśni, tkanki skórnej oraz wzmocnienie siły mięśniowej. Ćwiczenia w wodzie ułatwiają rozluźnienie mięśni, dzięki czemu fizjoterapia może odbywać się bezboleśnie. Oprócz tego podczas rehabilitacji można wykorzystać elektroterapię, która ma działanie przeciwbólowe, normalizuje napięcie mięśniowe oraz poprawia trofikę tkanek. Zabiegi relaksują mięśnie i przyspieszają procesy regeneracyjne, co jest pożądane podczas rekonwalescencji po złamaniach. Z kolei termoterapia ma na celu obkurczenie naczyń krwionośnych w miejscu urazu, likwidację stanów zapalnych i zmniejszenie obrzęku tkanek w obrębie złamania. Pomocniczym elementem rehabilitacji i ćwiczeń będzie wykorzystanie radialnych fal uderzeniowych (RSTW), które przyspieszą zrost kostny. 

 

Nie należy zapominać o rozciąganiu, które obejmuje rehabilitację i profilaktykę zapobiegawczą ponownych złamań lub urazów. Ćwiczenia z elementami stretchingu mają na celu zwiększyć elastyczności mięśni oraz poprawę szybkości i zakresu ruchów. Do tego powinny dochodzić masaże, które obniżają napięcie mięśni i uśmierzą ból, co jest szczególnie ważne przy rehabilitacji małych pacjentów. Dzieci pod wpływem bólu nie chcą współpracować z rehabilitantem, unikają ćwiczeń, a to przekłada się na późniejszy powrót do pełnej sprawności i uniknięcia powikłań. 

 

W przypadku wszelkich złamań podczas rehabilitacji niezbędna będzie dieta bogata w wapń, kolagen, cynk, mangan, miedź, witaminę C oraz D i z grupy B. Przyspieszają one prawidłowe gojenie się tkanek kostnych, będąc jednocześnie ich elementem budulczym. 

 

Nadrzędną zasadą ćwiczeń i rehabilitacji jest rekonwalescencja pokrywająca się z etapami gojenia się tkanek po złamaniu. Oto one:

  • Faza ostra, podczas której priorytetem jest likwidacja (zespolenie) złamania, zmniejszenie bólu, procesu zapalnego oraz obrzęku. 
  • Faza regeneracji. Jest to moment, w którym ważne jest odzyskanie i utrzymanie odpowiedniej siły mięśniowej oraz zakresu ruchu.  
  • Faza usprawniania. W tym momencie Oprócz podstawowych zajęć rehabilitacyjnych można intensyfikować treningi.  

Złamania, urazy kręgosłupa u dzieci czy zwichnięcia i skręcenia są częstymi urazami wieku dziecięcego. Następują one w wyniku wypadków, zaburzeń motoryki lub nieostrożnej zabawy. Ponieważ nie da się przewidzieć opcji wypadków i ich długotrwałych skutków, warto zapoznać się z podstawowymi informacjami na temat powyższych zagrożeń i metod postępowania, by w razie konieczności móc szybko zainterweniować oraz udzielić praktycznej pomocy dziecku. Jeśli jednak dojdzie do złamania i dziecko jest w fazie rehabilitacyjnej, zadbaj by ćwiczenia rehabilitacyjne, były powielane w środowisku domowym. Skorzystaj z porad specjalisty lub zaopatrz się w rekomendowane opracowania, które urozmaicą dziecku formę ćwiczeń. Dobrym przykładem jest seria Fizjoterapia po złamaniach kości kończyn górnych u dzieci, która zawiera ilustracje i dokładne instrukcje jak powinien być realizowany cały program ćwiczeń. 

 

Bibliografia:

  1. Przemieszczone Złamania Kości Przedramienia U Dzieci – Ocena Sposobów I Wyników Leczenia, Jacek Szumlański Jerzy Sułko.
  2. Postępowanie Rehabilitacyjne W Leczeniu Złamań Kości Nadgarstka I Ręki, Dr Jakub Szczechowicz, Dr Tomasz Ridan, Wydawnictwo Forum Media. 
  3. Ortopedia i traumatologia Michael Baumgart, Gisela Ebelt-Paprotny, Astrid Frank, Roman Preis, Ursula Wappelhorst, Axel Wilke.
  4. Urazy sportowe dzieci i młodzieży, Janusz Wojtkowski, Karolina Sochoń, Bożena Okurowska-Zawada, Kamila Okulczyk, Wojciech Kułak, Anna Zalewska.
  5. Współczesne metody rehabilitacji dzieci i młodzieży, Wojciech Kułak Bożena Okurowska-Zawada Dorota Sienkiewicz Grażyna Paszko-Patej.
  6. Problemy pediatrii w ujęciu interdyscyplinarnym. Urazy u dziecka w kolejnych etapach rozwoju, Lucyna Sochocka Aleksander Wojtyłko Tomasz Halski, 2014.